fredag 25. mars 2011

NEPTUN



- navnet Neptun kommer fra den romerske havguden Neptun, fordi planeten ser ut som om det bare er hav.

- Neptun er fire ganger større en jorda, og tretti ganger lenger bort fra sola, og ligger 4,23 milliarder killometer bort fra jorda.

- Neptun er ikke synelig for vanlige mennesker, men med teleskop vises den som en liten blå skive.

-Neptun er den planeten i solsystemet som ligger lengst fra solen. Den har en diameter på 40 500 kilometer det utgjør omlag 3,8 ganger Jordens størrelse.

- Neptun ble oppdaget i 1846.

- Planeten Neptun har også ringer som går rundt den. Den ytterste kalles Adams og inneholder tre tydelige buer, som er blitt kalt Liberty, Equality og Fraternity - frihet, likhet og brorskap. Deretter følger en navnløs ring i samme bane.

- Neptun er den ytterste av de åtte planetene i vårt solsystem.

- Neptun har to mørke flekker, en stor og en liten, som er stormsentere. Den mørke flekken er på størrelse med Jorden.

kilder: http://www.snl.no/Neptun/planet og http://no.wikipedia.org/wiki/Neptun_%28planet%29

2 kommentarer:

  1. hm.. mye jeg ikke visste :) bra fakta

    SvarSlett
  2. det var veldig bra innleg syntes jeg :) jeg lærte mye selv om det ikke var så mye du hadde skrevet:D jeg kunne nesten ikke noe om neptun, men nå kan jeg masse :D


    Emma

    SvarSlett